Vedlikeholdsansvaret i Grannegjerdelova av 1961

Grannegjerdelova inneholder bestemmelser om gjerdeeiers vedlikeholdsansvar. Loven er imidlertid privatrettslig og regulerer forholdet mellom naboer og deres vedlikeholdsansvar overfor hverandre.

I Grannegjerdelova § 3 heter det følgende:

”§ 3. Grannegjerde skal vera såleis laga og vedlikehalde at det ikkje er farleg for folk eller husdyr.
Det må ikkje gjerast såleis at det løyner bort eller skader noko delemerke.
Gjerdeskipnad i strid med denne paragrafen kan ikkje avtalast”

Spørsmålet om fjerning av gamle gjerder regulert i § 5:

”§ 5. Når grannegjerda ikkje vert halde oppe lenger, skal grannane taka bort gjerde eller gjerderestar som kan vera farlege for folk eller husdyr. Så langt grannane ikkje har ansvar for kvart sitt stykke, skal dei dele kostnadene med å taka gjerdet eller gjerderestane bort i same høve som den skyldnaden dei hadde til å halda gjerde på den tida dette vart lagt ned. Tvist etter denne paragrafen kan avgjerast med skjøn.”

All den tid bestemmelsene i grannegjerdelova er av privatrettslig art – og først og fremst regulerer forholdet mellom naboer, kan de ikke påberopes av kommunen. Det gjelder selv om kommunen skulle ønske å opptre til støtte for de bønder som er rammet av eventuelle farlige, helt eller delvis nedfalte gjerder. Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at den som eier det bufe som rammes av skader, vil ha en mulighet til selv å gjøre gjeldende at vedlikeholdet ikke er i samsvar med de krav som følger av grannegjerdelova. Videre vil den skadelidte kunne kreve erstatning av den som er ansvarlig for manglende vedlikehold. Vi går imidlertid ikke nærmere inn på disse problemstillingene her, men vil i det følgende drøfte offentlige myndigheters rettsgrunnlag for et eventuelt krav om vedlikehold og fjerning.

Dyrevelferdsloven av 2009

I dyrevelferdsloven av 19. juni 2009 er det inntatt en bestemmelse som regulerer spørsmålet om vedlikeholdsansvar og fjerning av gjerder som er mangelfullt vedlikeholdt.

I dyrevelferdsloven § 15 heter det:

Ҥ 15. Bygninger, gjerder og andre mindre innretninger
Bygninger, gjerder og andre mindre innretninger skal utføres eller oppføres og holdes ved like slik at dyr ikke utsettes for fare for unødige påkjenninger og belastninger. Det skal ikke brukes piggtråd i gjerde for å regulere dyrs ferdsel.
Den som er ansvarlig for bygningen, gjerdet og innretningen, skal føre nødvendig tilsyn med disse og gjennomføre nødvendige tiltak for å kunne oppdage, forebygge og avhjelpe fare for unødige påkjenninger og belastninger.
Kongen kan gi nærmere forskrifter om bygninger, gjerder o.l., herunder om forbud mot og fjerning av slike, samt om unntak fra forbudet mot å bruke piggtråd i gjerde.”

Bestemmelsen setter dyrevelferdsmessige krav til bygninger og gjerder som supplerer både plan- og bygningslovens og grannegjerdelovens krav.

I lovforarbeidene, Ot.prp.nr.15 (2008-2009), s. 104, er bestemmelsens anvendelsesområde blant annet beskrevet slik:

”Første ledd omfatter bygninger, gjerder og andre mindre innretninger som kan utgjøre en fare for dyrs velferd, uavhengig av om de primært er satt opp eller innrettet med tanke på dyr eller dyrehold, eller ikke. Det fastsettes en generell plikt til å utføre, oppføre og vedlikeholde slike innretninger slik at dyr ikke utsettes for fare for unødige påkjenninger og belastninger. Eksisterende gjerder, også de med piggtråd, må vedlikeholdes. Bestemmelsen om forbud mot bruk av piggtråd i gjerde for å regulere dyrs ferdsel medfører imidlertid at piggtråd ikke kan brukes når materiale i gamle slike gjerder må skiftes ut. Kravet om å holde ved like omfatter også en plikt til opprydding når bygninger, gjerder eller innretninger ikke lenger er i bruk.”

Forslaget om forbud mot bruk av piggtrådgjerder fikk bred støtte i høringsrunden og er nå nedfelt dyrevelferdsloven § 15, 1. ledd, 2. punktum. Etter lovens ikrafttredelse vil det være forbudt å bruke piggtråd for å regulere dyrs ferdsel når nye gjerder settes opp. Eksisterende gjerder, også de med piggtråd, må vedlikeholdes i samsvar med bestemmelsen i første punktum. Bestemmelsen om forbud mot bruk av piggtråd medfører imidlertid at piggtråd ikke kan brukes når materiale i slike gamle gjerder må skiftes ut.

For eksisterende gjerder med piggtråd vil det bli fastsatt en overgangsperiode før disse må fjernes. Spørsmålet vil bli nærmere regulert i forskrift, jf. 15, tredje ledd. For ikke å utelukke muligheten for at det i særlige tilfeller kan være aktuelt å bruke piggtråd, er det i tredje ledd også gitt anledning til å gjøre unntak fra forbudet.

Det foreløpig ikke gitt forskrifter etter dyrevelferdsloven § 15. I den tidligere dyrevernloven § 29 var det slik at kommunene var delegert kompetanse til å gi lokale forskrifter om gjerdehold og bruk av piggtråd mv. Den nye loven etablerer en ny ordning hvoretter det tas sikte på å regulere gjerdeholdet gjennom sentrale forskrifter for hele landet.

En rekke kommuner har imidlertid stadig lokale forskrifter, gitt i medhold av den tidligere lovs § 29, og disse må antas å gjelde så lenge det ikke er gitt sentrale forskrifter. Det er imidlertid her et behov for en nærmere avklaring av dette spørsmålet.

Håndhevelse, tilsyn og sanksjonsmuligheter

Spørsmålet er videre hvorledes kommunene eventuelt kan gå frem for å håndheve regelverket i de tilfelle det er gjerder som ikke vedlikeholdes, eller som fremstår som farlig for dyr på annen måte.

Det er USS anbefaling at kommuner som mener det er gjerder som fremstår som farlige for dyr først retter en henvendelse til eierne av de aktuelle gjerdene og gjøre dem oppmerksom på forbudet i dyrevelferdsloven § 15.

Kompetansen til å føre tilsyn med etterlevelsen av dyrevelferdsloven er lagt til Mattilsynet, som kan fatte enkeltvedtak med pålegg om tiltak osv., jf. dyrevelferdsloven § 30, 1. ledd.

For det tilfellet at gjerdeeier ikke etterkommer kommunens henstilling om vedlikehold eller fjerning av farlige gjerder, må det stedlige Mattilsynet kontaktes.

Mattilsynet er i dyrevelferdsloven § 32, 1. ledd også gitt adgang til å gjennomføre nødvendige tiltak, dersom pålegg overfor den ansvarlige ikke etterkommes. Helt konkret vil Mattilsynet kunne pålegge grunneier å fjerne eller utbedre aktuelle gjerder. Dersom heller ikke vedtaket følges opp av den ansvarlige, vil Mattilsynet kunne sørge for iverksettelse av fjerning mv.

Eier må antas å kunne bli holdt økonomisk ansvarlig, jf. § 32, 4. ledd. Mattilsynet kan for øvrig også ilegge gebyr for overtredelse av dyrevelferdslovens bestemmelser, og tvangsmulkt for den som ikke etterkommer vedtak/pålegg, jf. henholdsvis §§ 34 og 35. Endelig nevnes det at forsettlig eller grov uaktsom overtredelse av dyrevelferdsloven er straffesanksjonert, jf. lovens § 37.

Oppsummering

Etter vedtagelsen av dyrevelferdsloven i 2009 foreligger den nødvendige hjemmel for å pålegge grunneiere å fjerne gjerder som er farlige for dyr. Det er således ikke lenger behov for å styrke lovgivningen på dette området, men det synes imidlertid å være behov for å få fastsatt forskrifter som forutsatt i dyrevelferdsloven § 15. Videre kan det være behov for å avklare nærmere hvorledes og i hvilken grad Mattilsynet vil føre tilsyn i utsatte områder.

USS anbefaler at kommunen kontakter og samarbeider med det stedlige Mattilsynet dersom det er problemer knyttet til farlige gjerder i kommunen.