Regulering av motorferdsel i utmark etter plan- og bygningsloven

I forsøket har det vært sentralt å koble motorferdselloven til ordinære, lokale planvedtak og planprosesser etter plan- og bygningsloven. Forsøket innebærer at kommunene bestemmer om og hvor motorferdsel skal tillates. I soner hvor det tillates motorferdsel, skal denne bare tillates i områder der miljøbelastningene blir minimale, og den skal skje i faste løyper.

Forsøket gir adgang til å etablere løyper for rekreasjonskjøring, som innebærer en utvidelse av det tillatte formål for motorferdsel. Motorferdselloven og nasjonal forskrift er delvis erstattet av egen forskrift som er gjort gjeldende for forsøkskommunene.

Forsøkordningen er forlenget til lovendring er avklart

Forsøkskommunene er gitt anledning til å videreføre forsøksordningen frem til ny lov om motorferdsel er avklart og trer i kraft, jf. vedtak fra Kommunal- og regionaldepartementet av 17.12.2008.

Siden den gang er det imidlertid avklart at det ikke blir ny motorferdsellov, men kun en gjennomgang av den eksisterende loven (les mer om gjennomgang av motorferdselloven her). I revidert nasjonalbudsjett for 2010 ble det avklart at de aktuelle kommunene kan videreføre sin forsøksordning til eventuelle regelendringer er avklart og trådt i kraft. (Prop 124 S (2009-2010) Kommuneproposisjonen, punkt 5.1.4).

Positive resultater

Evalueringen av forsøksordningen viser i hovedsak positive resultater med en lokal forvaltning hvor kommunene også har hatt adgang til å etablere scooterløyper til rekreasjonsformål. Forsøket viser at å regulere motorferdselen inn i legale former, basert på lokaledemokratiske planprosesser,  reduserer ulovlig og ukontrollert kjøring, og ferdselen kanaliseres utenom de mest sårbare områdene. Erfaringene fra forsøksordningen underbygger at lokal forvaltning av motorferdselen er mer effektiv, tillitsvekkende og demokratisk enn et sentralistisk byråkrati, og at slik forvaltning også ivaretar ulike hensyn, feks til uberørt natur og stillhet  i en helhetlig vurdering.

Les mer om erfaringene fra forsøkskommunene i NINA rapport 90 fra 2005 Evaluering av forsøk med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark.