I mandatet til Samerettsutvalg II heter det blant annet:

Spørsmål om lokal forvaltning av grunnen og naturressursene bør utredes. (...) Utvalget skal herunder vurdere om fjellova bør legges til grunn for forvaltningen.

Advokat ved Høyesterett, Caroline Lund, representerte USS i utvalget.

Utvalgets forslag

Utvalgets forslag til modell for lokal forvaltning og forholdet til fjelloven er behandlet i NOU 2007:13, kapittel 14 og 15.

Utvalget er delt i sine forslag. Et bredt flertall, herunder USS’ utvalgsmedlem, går inn for at utmarksarealene, på samme måte som i Sør-Norge, skal underlegges en lokal forvaltning, og at inntektene fra utmarksnæringen skal kanaliseres tilbake til distriktet. Nordland og Troms er i dag det eneste større sammenhengende statseide utmarksområdet i Norge uten lovfestede innslag av lokal forvaltning.

Interkommunale utmarksstyrer

Samerettsutvalgets flertallsforslag er å etablere interkommunale utmarksstyrer, som skal være uavhengige av grunneier, bygget på prinsippene i fjellovsmodellen som har vært praktisert i Sør-Norge i snart 100 år. USS’ utvalgsmedlem tilhørte flertallet fordi denne modellen etter USS’ oppfatning imøtekommer kravet om at primærkommunene må gis deltakelse i utmarksforvaltningen.

Et nytt grunneierorgan – Hålogalandsallmenningen

Utvalgsflertallet foreslo videre en overføring av statsgrunnen i Nordland og Troms fra Statskog SF til et nytt eierorgan kalt Hålogalandsallmenningen. Hålogalandsallmenningen skal etter forslaget eies av Nordland og Troms fylkeskommuner og Sametinget, og underlegges et styre hvor hver av partene har to representanter (2-2-2).

Det er i seg selv ikke nødvendig med et nytt eierorgan for å etablere lokal forvaltning gjennom interkommunale utmarksstyrer. På samme måte som i statsallmenningene i Sør-Norge, kunne Statskog SF fortsatt i eierrollen. Når USS sluttet seg til flertallets forslag om opprettelse av et nytt grunneierorgan, skyldes det dels at Statskog SF uttrykkelig har avvist kravet om at primærkommunene skal inngå i utmarksstyrene.

Statskogs forslag til ny modell

Statskog uttalte i sin høringsuttalelse at det ikke ønsker en modell med lokal forvaltning, som bygger på de samme prinsippene som i fjelloven. Statskog ønsker ikke at utmarksstyrene gis reell beslutningsmyndighet og lovbestemte inntekter.

Statskog SF fremmet i stedet et alternativt forslag hvor Statskog beholder forvaltningen som i dag, men hvor det opprettes to utmarksstyrer (for hele Nordland og Troms) bestående av fylkeskommunen og reindriften.

Statskogs forslag er ikke akseptabelt for USS. Et avgjørende kriterium for lokal forvaltning må være at forvaltningen skjer lokalt, dvs. at forvaltningen utøves av primærkommunene. Likeledes er det avgjørende at utmarksstyrene gis en uavhengig rolle, på samme måte som fjellstyrene i Sør-Norge.

Samiske interesser og rettigheter

Flertallet i utvalget vektla også at de samiske representantene i utvalget ønsket opprettelse av et nytt eierorgan – Hålogalandsallmenningen. Et sentralt moment i mandatet til utvalget, var at utvalget skulle søke å oppnå løsninger som kan virke konfliktdempende.

Etter USS’ oppfatning vil en modell hvor eierrolle og forvaltning deles, kunne få en slik effekt. Et nytt eierorgan vil, slik som i Sør-Norge, måtte samarbeide med utmarksstyrene og de bruksberettigede om forvaltningen.

Inntekter

Utvalget foreslår at inntektene fra utmarksressursene skal bli tilført utmarksstyrene, slik at inntektene – på samme måte som i Sør-Norge – blir tilbakeført til lokalsamfunnet.

Forvaltning og forretning

USS mener det også er andre fordeler med en overføring av statens grunn til et nytt eierorgan ved at det etableres et «klart skille mellom rollen som grunneier og rollen som myndighetsorgan ved at rollene ikke vil være samlet på en hånd», jf. Justiskomiteens merknader i Innst.O.nr. 80 (2004-2005) om finnmarksloven.

Innstilling og høringsuttalelse

Om Samerettsutvalgets mandat og sammensetning og samerettsutvalgets innstilling her.

Om USS sin høringsuttalelse til Samerettsutvalgets innstilling her.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet sendte i 2020 ut en høring vedrørende konsultasjonsrett, ett av temaene som ble behandlet i utredningen til Samerettsutvalget II. Les USS’ høringsuttalelse til dette her.

Sist oppdatert 27. juli 2020.