«Etter en foreløpig og rask gjennomgang ser det ut til at USS har blitt lyttet til på flere punkter. Dette er jeg som leder fornøyd med. Det viser nok en gang viktigheten av vår organisasjon i store utmarksspørsmål», sier leder i USS Linda Døsen Stubsveen.
Forberedelsene av ny minerallov har pågått over flere år. I 2018 foretok Evalueringsutvalget en grundig vurdering av gjeldende Minerallov fra 2009. Utvalget påpekte en rekke problemstillinger som ble foreslått fulgt opp. Regjeringen nedsatte deretter Minerallovutvalget, som avga sin innstilling NOU 2022: 8 Ny minerallov 1. juli 2022.
USS har kommet med innspill, både til Evalueringsutvalget, til mandatet for lovutvalget, deltatt i møter med utvalget og avgitt høringsuttalelse til Minerallovutvalget. USS har særlig fremhevet behovet for å styrke kommunenes rolle i planarbeidet og beslutningene, samt at kommunene får lovmessig andel av verdiskapningen. USS har også påpekt behovet for robuste eierskapsregler. Dette er ikke blitt mindre aktuelt med den uroen vi ser Geopolitisk.
Etter en foreløpig, overordnet gjennomgang av lovproposisjonen, ser vi at USS har fått gjennomslag for sitt syn på flere sentrale punkter:
- Regjeringen foreslår at kommunene skal fortsette som arealplanmyndighet i mineralsaker. Det er følgelig kommunen gjennom reguleringsplan må avsette arealene til mineralvirksomhet, dersom dette skal kunne utøves.
- Regjeringen avviser lovutvalgets forslag om å gi Direktoratet for mineralforvaltning myndighet til å gi dispensasjon fra kommunale arealplaner etter plan- og bygningsloven.
- Regjeringen avviser lovutvalgets forslag om å senke terskelen for bruk av statlig arealplan etter plan- og bygningsloven i mineralsaker.
- Regjeringen avviser lovutvalgets forslag om å gi Direktoratet for mineralforvaltning myndighet til å gi dispensasjon etter motorferdselloven.
Selv om USS er hørt på viktige punkter, har USS ikke fått gjennomslag i sitt krav om at de berørte kommunene må få en lovmessig andel av verdiskapingen fra mineralvirksomhet, gjennom skatter og avgifter. Dette var ikke en del av mandatet for lovutvalget, men USS gjentok sitt krav i møte med departementet og i høringsuttalelsen. Regjeringen har ikke lyttet til dette kravet.
«De berørte kommunene burde vært sikret en andel av verdiskapningen mineralnæringen gir opphav til enten i ny Minerallov eller i skatteloven. USS vil derfor be om at dette utredes i et eget hurtigarbeidende utvalg», sier Linda Døsen Stubsveen.
USS har etterlyst bedre eierskapsregler, både av sikkerhetspolitiske hensyn og av verdihensyn. Regjeringen har ikke fulgt opp dette, men har foreslått en forskriftshjemmel i mineralloven som gir adgang til å fastsette tiltak om blant annet å unnlate å gi eller trekke tilbake tillatelser knyttet til undersøkelser, prøveuttak og utvinning, der dette er nødvendig av hensyn til nasjonale sikkerhetsinteresser. Regjeringen viser til at slike bestemmelser ikke var foreslått av Minerallovutvalget, noe USS kritiserte i høringen, og at dette derfor må utredes og høres før de forskriftsfestes.
«Denne lovpropen har vi ventet på», sier leder av mineralkommunene, Hans Kristian Lahus.
Lahus er fornøyd med at departementet ikke har fulgt opp Minerallovutvalgets forslag om å gi Direktoratet for mineralforvaltning myndighet til å gi dispensasjon fra kommunale arealplaner eller myndighet til å gi dispensasjon etter motorferdselloven. Han ønsker også å fremheve viktigheten av at vi som nasjon har kontroll på hvem som forvalter naturressursene i Norge, og at en lovfestet hjemmel til å ivareta nasjonal sikkerhet knyttet til mineralvirksomhet og forvaltning av mineralressurser kan være et riktig steg på veien.
USS mener fortsatt at det er sentralt å få utredet behov for eierskapsregler.
USS vil foreta en grundig gjennomgang av lovproposisjonen, og følge denne overfor Stortinget. Minerallovforslaget vil bli gjennomgått på landsmøtet i USS på Hell 24.–25. april, hvor landsmøtet også vil bli invitert til å vedta en resolusjon.